Hoe maak je een animatiefilm?

Animatiefilm laten maken

Animatiefilms zijn de afgelopen jaren een culturele sensatie geworden, met de populariteit van Disney's Frozen, Disneynature's Ansel Adams en andere innovatieve uitvoeringen van traditionele thema's die ze toegankelijk maken voor een breed publiek. Nu speelt virtual reality een steeds belangrijkere rol bij het leveren van kwaliteitsinhoud aan fans, zowel online als offline. Ten onrechte (of niet) geassocieerd met internet als plaats van vermaak, heeft virtual reality als medium een fenomenale beginperiode gekend. Ooit werd gedacht dat het alleen bedoeld was voor gebruikers van high-tech apparaten als laptops en smartphones, totdat bedrijven als Google, Facebook en YouTube zich realiseerden dat het publiek er baat bij zou hebben als zij video's konden bekijken op hun mobiele of desktopapparatuur in plaats van thuis naar een scherm te zitten staren. En hoewel er voor dit nieuwe medium nog heel wat uitdagingen in het verschiet liggen – waaronder het maken van games die cultureel accuraat zijn zonder dat het lijkt alsof je naar nagespeelde scènes uit The Walking Dead kijkt – laten deze succesverhalen zien hoe het succesvol kan worden aangepakt. Kijk hier voor een aangeraden dienst om een animatiefilm te laten maken.

Wat is virtuele realiteit?

Voordat we ingaan op de ins en outs van virtual reality, is het belangrijk eerst te begrijpen wat een virtual reality-ervaring precies tot een virtual reality-ervaring maakt. Zoals bij alle media zijn er namelijk veel nuances die het ene videospel of de ene film anders maken dan het andere. In feite is het voor ontwerpers en analisten van videogames een hele uitdaging om precies te bepalen welke elementen een videogame niet-VR of niet-VR-achtig maken.

Dat komt omdat er zoveel verschillende soorten VR en VR-achtige technologieën bestaan, dat het bijna moeilijk is om te weten welke je moet aanwijzen. Het is ook vermeldenswaard dat de meeste technologieën waaruit virtual reality bestaat, zich nog in een zeer vroeg ontwikkelingsstadium bevinden.

De zes pijlers van virtuele realiteit

Hoewel het gemakkelijk is te verdwalen in de myriade van technologieën en aanbieders van virtual reality, zijn de zes belangrijkste pijlers van VR/VR-achtige technologieën terug te voeren op vier bedrijven: Facebook, Google, Facebook Inc. en YouTube.

Zoals te verwachten, lopen de eerste twee bedrijven voorop als het gaat om het maken van de beste virtual reality-games. Facebooks Oculus Rift en Google's Daydream zijn twee van de populairste VR-headsets die momenteel verkrijgbaar zijn, en ze hebben zeer positieve recensies ontvangen van zowel consumenten als ontwikkelaars. Bovendien hebben veel mensen met de release van Google's Cardboard-app eerder dit jaar VR kunnen ervaren op een manier die ze nooit voor mogelijk hadden gehouden.

Hoe maak je een animatiefilm?

Om een animatiefilm te maken, moet je een systeem hebben om video's te maken en vervolgens moet je de video's kunnen "zien" en de personages in de video's kunnen "zien". Er zijn verschillende methoden die je hiervoor kunt gebruiken, maar een van de meest gebruikelijke is om de video's zelf op te nemen of een professionele videocamera te gebruiken. Een andere manier om dit te doen is om een softwaretoepassing te gebruiken waarmee je je foto's en video's kunt omzetten in een prachtige virtual reality-ervaring. Je kunt bijvoorbeeld Instagram-video's gebruiken om een Instagram-achtige ervaring te creëren die breed gedeeld kan worden en dus gemakkelijk via de app aan je telefoon gekoppeld kan worden.

Een live-action videogame maken

Voor de echt ambitieuze filmontwikkelaar is er maar één weg: een iOS, Android en Windows App versie maken van een live-action VR/MR game. Dit is precies wat Oculus en Disney doen met hun gezamenlijke initiatief, Disney VR. Het doel van Disney VR is om een meeslepende, hoogwaardige virtual reality-ervaring te bieden op alle drie de platforms, met als doel deze toegankelijk te maken voor allerlei soorten publiek.

In tegenstelling tot traditionele videogames, waar je één doel of missie speelt met een select aantal personages en een select aantal doelstellingen, zijn er in een Disney VR-game honderden unieke en interessante personages om uit te kiezen. De ontwikkelaars hebben het zo makkelijk mogelijk gemaakt voor spelers om hun eigen verhalen te creëren en te delen, met de optie om ze te "delen" met de wereld.